woensdag 26 augustus 2009

Hoe is het ons vergaan de eerste jaren op de Amerikaanse school

Twee jaar zijn we nu in de US in zonnig Californie. Suzanne zou naar groep 7 gaan, maar reisde met ons mee en startte na de vakantie in 2007 in 5th grade op de Park Elementary school in San Mateo. Ruben zou naar de middelbare school gaan en had vol enthousiasme zijn nieuwe school uitgekozen, maar begon op de Borel middle school in 7th grade. Verhuizen naar een nieuw huis, in een nieuw land, naar een nieuw schoolsysteem in een nieuwe taal. Het was niet eenvoudig. Natuurlijk ligt het Engels ons wel makkelijk in het gehoor, maar zomaar van de een op de andere dag de hele dag les krijgen in het Engels in wel even andere koek. Intussen staat de tas van Suzanne al weer een week klaar en kan ze niet verwachten om haar vriendinnen weer te zien die ze vorig jaar heeft gemaakt in 6th grade op Borel middle school. En Ruben is intussen afgestudeerd aan de middle school en gaat nu naar highschool als 9th grader en is nu een freshman.

Hoe is het ons de afgelopen twee jaar vergaan, als student, als moeder, en later ook als klasse-assistent op een elementary school in de kleuterklas? Het begin was niet gemakkelijk maar gaande weg zijn we veel dingen gaan waarderen. Voorop staat dat beide kinderen zin hebben om weer aan de slag te gaan en mij vergaat het niet anders. In de blog http://www.anja-teaching.blogspot.com/ is te lezen hoe het mij vergaat in mijn nieuwe baan als klasse-assistent in first grade (groep 3). Maar in deze blog zal ik regelmatig een stukje schrijven over hoe het was, wat we geleerd hebben, wat zou ik in Nederland ook graag zien of zeker uitproberen. Voor mezelf, om niets te vergeten en voor iedereen die geinteresseerd is. Want wat is leuker en makkelijker dan leren van elkaar. Om het lezen wat overzichtelijker te maken zal ik voor ieder hoofdstuk ook aangeven of meer inhoudelijk is, zoals een organisatievorm of een lesidee of dat het meer algemene ervaring beschrijft. Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten