zondag 6 september 2009

Leesstrategieen

Het jaar is net begonnen, maar er wordt al veel gelezen in mijn groep 6. Eerder heb ik op scholen wel gezien dat de dag begint met een half uur lezen, op de hele school. Dat geeft direct een rustig begin. Eerlijk gezegd ben ik onder de indruk van de manier waarop ze hier omgaan met lezen.

Zo werd in de 5th grade klas waar onze dochter zat het hele taalonderwijs opgehangen aan de verhalen uit het taalboek, dat door de staat werd uitgegeven. Niet alleen waren de thema's in de verhalen ook leerzaam op andere gebieden (historisch, scientific), ook werd bij ieder verhaal uitgebreid aandacht besteed aan de schrijver ervan, de achtergrond van het thema en de stijl van het schrijven.

Aan de hand van het verhaal werden vocabulair en spelling, begrijpend lezen en stijl onderdelen behandeld. Daarnaast kregen de leerlingen iedere dag leeshuiswerk.

In de school waar ik nu werk is hardop voorlezen net als bij ons in de onderbouw nog steeds een belangrijk onderdeel van het onderwijs. In Nederland merk ik dat het hardopvoorlezen in de bovenbouw een beetje een onderschoven kindje is geworden, door de tijdsdruk en de grote hoeveelheid andere vakken. Vaak is het even een opvulmoment na de pauze of aan het einde van de dag. Jammer want het is een leerzaam onderdeel en biedt veel leermogelijkheden.

Wij zijn op het ogenblik aan het werk met visualisatie. Een interessante leesstrategie om de stof beter te begrijpen en te onthouden. In Nederland gebruikte ik deze techniek alleen tijdens de boekenwedstrijd in groep drie, waarbij de boekomslag van het voor te lezen boek werd afgeschermd en de kinderen aan het einde een tekening moesten maken van het boek, waarbij zij hun eigen fantasie mochten!/moesten gebruiken. De nadruk lag in dit geval op de kwaliteit van de tekening.

In de klas waar ik werk wordt visualisatie onderwezen als leesstrategie. Het boek dat hardop werd voorgelezen dient als voorbeeld.

Tijdens de eerste oefening leest het kind in haar of zijn boek en maakt iedere paar minuten een korte schets van wat er gebeurt. Zo onstaat een soort mini stripverhaaltje.
Tijdens de tweede oefening leest het kind eerst langere tijd voor zichzelf en maakt dan een aantal korte schetsjes. Het kind maakt als het ware een visuele samenvatting van hetgeen het heeft gelezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten