zondag 6 september 2009

Reken spelletjes

In de eerste week op Highlands elementary worden er nog geen echte lessen gegeven. Leerkrachten zijn vooral bezig met schrijven, leesstrategieen, kennismaken en introductie in de nieuwe lesstof. Onder andere zijn dat rekenspelletjes. Hieronder een paar om te onthouden:

Dots:

Een soort boter kaas en eieren of wel tik tak to. Snel en eenvoudig. Je hebt alleen pen en papier nodig:

Spel:
  • Je begint met drie punten een eindje uit elkaar.
  • De eerste speler verbindt twee punten met een lijn. Dit hoeft geen rechte lijn te zijn.
  • En zet een nieuwe punt ergens op de nieuwe lijn.
  • De volgende speler doet hetzelfde: verbindt twee punten met een lijn en zet een nieuwe punt.

Regels:
  • De lijnen mogen elkaar niet kruisen.
  • Een punt mag niet meer dan drie lijnen hebben. Om dit snel duidelijk te maken is het handig om een rondje om ieder punt te trekken waar al drie lijnen zijn (of doorkruisen)
  • De laatste speler die een lijn kan trekken heeft gewonnen.

BUZZ

Doel is het oefenen van de tafels. ca. 15 minuten

De kinderen zitten in een kring.
Er wordt een nummer gekozen onder de tien.
Het spel begint met eenvoudig hardoptellen tellen vanaf 1. Het tellen volgt de kinderen in de kring in de richting van de klok.
Telkens als het volgende nummer een meervoud is van het gekozen nummer, zegt het kind niet het nummer maar "BUZZ".. het volgende kind gaat door met tellen met het volgende nummer.

Voorbeeld met het getal 3:
Eerste kind zegt "1", tweede kind zegt "2", derde kind zegt "BUZZ", vierde kind zegt "4", vijfde kind zegt "5", zesde kind zegt "BUZZ" enzo door.

Het lastigste is soms om bij te houden waar het tellen gebleven is na een "BUZZ".

Om het lastiger te maken kun je ook de getallen BUZZEN waarin het gekozen voorkomt bij twee digit, bijvoorbeeld het getal 13.

Probeer de snelheid op te voeren.

Dobbelsteen spel met grote getallen

Het doel is om een zo groot mogelijk getal te maken en het oefent de orde van grote van grote getallen. Nodig: 1 dobbelsteen en pen en papier.

Het spel:
  • zet drie streepjes op papier en apart nog een streepje: _ _ _ _
  • de spelers gooien om de beurt met de dobbelsteen en zetten het gegooide getal op een van de streepjes.
  • Uiteraard probeer je het grootste getal voorop te krijgen, ... maar ...
  • Het vierde streepje staat voor het aantal nullen dat je aan het getal mag toevoegen en maakt dus uit hoe groot het getal uiteindelijk wordt.
  • Laat het getal uitschrijven met de punten op de juiste plek.
  • Laat het getal uitspreken!!
Kaartspel met breuken:
Oorlogje, gaat net als met gewone kaarten. Alleen de grootste breuk wint. Geeft kinderen inzicht in de grootte van een breuk.

Nodig: breukenkaartspel. Verkrijgbaar in Nederland?? In mijn school hoort het bij de methode.

Het spel:
  • De kaarten worden over de spelers verdeeld.
  • Ieder speler legt een kaart open op tafel.
  • Wie het grootste getal heeft cq, dus de grootste breuk, mag alle kaarten die op tafel liggen hebben.
  • Als er een gelijke breuk op tafel ligt, worden er drie kaarten blind op de andere kaart gelegd en de vierde kaart ligt weer open. Wie dan de hoogste kaart heeft mag alle 5 kaarten van de tegenspeler hebben.
  • Wie de meeste kaarten heeft, heeft gewonnen.
Bingo:

Wij speelden soms bingo in groep 3, tijdens sinterklaas met pepernoten of aan het einde van het jaar met popcorn o.i.d.
Het bingo spel is eenvoudig aan te passen aan allerlei niveaus.

Vermenigvuldigings-, optel, aftrek, deelbingo op alle niveaus oefent het hoofdrekenen. en snelheid op een spannende manier.

Reis om de wereld.

Nodig: flashcards, liefst iets grotere. Snelheid en hoofdrekenen oefenen.

  • De kinderen zitten in een circle.
  • Een kind gaat achter de volgende persoon staan.
  • De leerkracht laat een flashcard zien
  • Degene die het antwoord het eerste weet gaat achter de volgende zittende persoon staan. De staande persoon neemt de plek in van degenen die zat, zodat er steeds maar een persoon staat.
  • Als je staat en je weet het antwoord het eerst schuif je zo steeds een plekje op, totdat je helemaal rond bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten