zondag 6 september 2009

schrijfstrategieen, het "seedsbook"

Schrijven staat in de US op een hoog niveau en is een belangrijk onderdeel in het taalonderwijs, dat hier heel mooi "languages arts" wordt genoemd. In 7th grade doen alle leerlingen mee aan een staatstest waarin ze een schrijf opdracht krijgen uit een van de volgende onderdelen.



Persuasive essay

short story

summary

response to literature

General essay on a given topic



On hieraan te voldoen wordt er al op de basisschool veel aandacht geschonken aan het schrijven. Zo zag ik mijn 5 jarige kleuters vorig jaar al zinnen maken met bij name genoemd! een voorzetsel, een bijvoeglijk naamwoord, een zelfstandig naamwoord, een werkwoord en een bijwoordelijke bepaling. Ze mochten uit iedere categorie een paar woorden verzinnen en moesten aan het einde van het gezamenlijke deel een zin maken met woorden uit iedere categorie en daarbij ee tekening maken. Dat kon bijvooorbeeld zijn: The furry hungry caterpillar crawls on a leaf. Hoofdletters en punten zijn onderdeel van de opdracht. Eerlijk is eerlijk, dat was niet voor iedere kleuter weggelegd, maar toch zag ik de meeste kinderen ijverig woorden copieeren van de flipover en sommige wisten heel goed duidelijk te maken wat een adjective was en welk woord the verb!



The seedsbook

In mijn groep 6 (4th grade) hebben alle kinderen een seedsbook gekregen. Het is een composition notebook, een schrift met een harde kaft. Als eerste huiswerkopdracht mochten alle kinderen het schrift thuis decoreren. De decoraties moesten iets zeggen over henzelf. Om het belang van de decoraties duidelijk te moeten alle kinderen hun seedsbook laten zien voor de klas en er iets over vertellen.

Het boek dient als bron van iedeeen, verhaaltjes, gedichtjes, tekeningetjes, plaatjes e.d. Soms krijgen ze als huiswerk mee om een seed in hun boek te plakken, een plaatje dat ze om wat voor reden interessant vinden. Later in de les moeten ze daar dan iets over schrijven. De schrijflessen duren nu nog maar 20 tot 30 minuten, maar zullen uiteindelijk 45 minuten worden. Duidelijk is dat het hun schrift is! Het wordt niet beoordeeld op spelling of netheid. Het mag woordwebs bevatten, of kleine krabbeltjes, of hele verhalen. Zolang er maar geschreven wordt. Zo nu en dan wordt er van de leerling verwacht dat ze iets uit het boek delen met hun medeleerlingen.

In ieder geval heeft het mij geinspireerd om zelf ook een seedsbook te maken. En als geen van de leerlingen mij nodig heeft schrijf gebruik ik de tijd om zelf te schrijven. Of ik plak er voor mij interessante krantknipseltjes in of plaatjes uit een tijdschrift die me inspireren. In ieder geval geeft het de kinderen de vrijheid om te experimenteren en hun schrijftalent te ontwikkelen zonder dat ze direct beoordeeld worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten